Thursday, June 23, 2011

Once upon a Time @ Lanna Kingdom...

Salammm...lama gilo rasanye x meng'hapdate entri nih...penyakit 'M' aku nih makin menjadi2...malas + penat...balik keje dah malas nk perah otak lg tuk mengarang. Pastu asyik dok lyn jiwa lak aku lately nih...mana dtgnya idea nk bermadah berhelah aku pun xtau lar. ikut mood jer kot... Tapi kali nih aku merajinkan diri utk update vacation aku bebaru nih..baru x baru sgt lar coz dah dkt 1 month aku blk sini pun...once upon a time at Lanna Kingdom atau lebih dikenali sebagai Chiang Mai yg terletak di Northern Thailand. Chiang Mai ni mmg xde beach mcm kat Phuket ke...Krabi ke...sebab kedudukannya adalah in the middle of Thailand. byk gunung ganang je kot...

Fly with Thai Airline x sah kalo x dpt bunga orkid nih...sbb bunga orkid adalah bunga kebangsaan Thailand. Cam kita gak lar....bunga kebangsaan kita bunga raya, tp xde plak taman kt KLIA tu...cam kat Bangkok Airport yang penuh ngan bunga orkid...:p



Destinasi kitorang yang pertama mendarat di Chiang Rai yang mengambil masa 1jam 20 minit penerbangan dari Bangkok. Mesti ramai yg x pernah dgr nama tempat ni kan? slalu kita dgr Chiang Mai jer...actually, Chiang Rai ni adalah old city sebelum Chiang Mai yg dibangunkan oleh Raja Thailand yg bernama King Meng Rai. Chiang (city) Rai (adalah sempena nama Meng Rai). Tu lah serba sedikit info yg tour giude kitorang story sepanjang perjalanan ke Chiang Rai. Frenkly speaking, Chaing Rai ni xde la best sgt dan xde yg menarik pun...sbbnyer, town dia aku rs cam pekan lama yg x dimajukan...


Haaaa..inilah bilik kitorang di Le Meridien Resort tmpt kitorg menginap utk satu mlm sblm ke Chiang Mai. Sgt cantik o.k resort nih..kalo nk tgk view dia leh google je kat: http://www.chiangmai.bangkok.com/lemeridien-chiangrai/ . Sampai kat Chiang Rai nih, kitorang terus ke Hotel coz nk check in dulu, memula tu aku ingat mana lah tour guide ni nk bwk coz jln nk msk ke resort ni kena melalui cam kawasan setinggan camtu, pastu..tetiba cam di hujung jln ada resort yg sgt cnatik...ceh!!cam x sesuai je location resort nih tapi xpe...lawa punya pasal, kat ujung dunia pun org akan tetap pegi gak kan....dan yang menariknye, bilik kat hotel ni sama gak cam hotel yg aku menginap di Shang Hai dulu...toilet leh see thru bilik tido cam korang leh tgk kt pic.di atas. Bilik-bilik camgini amat lah sesuai utk org-org yang baru kawen atau yg nk berhoneymoon...haha!! melalut plak aku...:p

After check in, ptg tu kitorang gerak plak ke Long neck village yg terletak lebih kurang 20minit jer dr hotel. Tak jauh sgt pun...long neck village ni sebenarnya salah satu kampung yg dibangunkan oleh government tuk tarikan pelancong. Yang tinggal kt kampung ni pun bkn org Thailand pun...diorang ni adalah org Burma yang dibayar gaji tuk tinggal kt kampung nih.


Agak menakutkan jgk kan? bila tgk lelama pic. nih...sbb tetiba nampak cam kepala dia tu tinggi dr badan...kawan aku ckp cam antu penanggal...hehe!! tapi bagi kaum dioarang nih, pakai benda alah nih bleh membuatkan leher diorang panjang, bila leher panjang...baru nampak cantik..itu kepercayaan diorang lar. minah ni ckp, dia da pakai besi tu dr umo dia 8thn..mak aiiiiii!!!lama gilo tu...x rs berdaki ke leher tu??kehkehkeh!!


21st May 11 - Pagi tu bangun pun xde lah terlalu awal sbb smlm agak keletihan...Maunyer x letih, dari KL-Bangkok- Chiang Rai..After b'fast kitorang gerak ke Golden Triangle plak (sempadan antara Thailand, Myamar dan Laos).sepanjang jln nk ke sana tu, aku rs cam nk ke Kelantan pun ada. Sebab jln dia cam jln kt Gua Musang tu...tgk kiri kanan cam kat Pendang pun ada gak...mmg pembangunan dia agak kureng skit...bayangkan lah, jln raya diorg pun x diturap ngan premix, pakai tanah merah jer...time tu, rasa sgt2 bersyukur menjadi rakyat Malaysia, sgt2 bersykur dilahirkan di Malaysia.


Welcome to Laos...ni la keunikan Golden Triangle nih, bleh msk negara jiran ikut suka atie kita jer...haha!! memula tu aku ingat nk kena check immigration bagai, padahal msk camtu jer, cros sungai Mea Kong tu masuk wat slumber rock jer...biasa lar tu, setiap negara pasti ada kelemahan jgk, cam kat Golden Triangle nih, aku rasa semua org da tau kot tmpt ni terkenal ngan tmpt penyeludupan dadah yg paling femes...maunye x femes kalo sepanjang sungai nih lgsg xde pengawasan dr pihak2 tertentu...(ceh!!cam ahli politik plak aku nih...) :p After lunch kitorang gerak ke Chiang Mai plak....perjalanan dari Chiang Rai ke Chiang Mai mengambil masa lebih kurang 4 jam 30minit. Mmg aritu sehari rasa cam abes masa kat jln jer...sepanjang jln tu, ada la stop jap kat hot spring. Kat hot spring tu xleh mandi, tp cuma bleh mkn telur..Kat situ ade org jual telur (telur ayam & burung puyuh), so, pengunjung yg singgah kat situ leh la beli telur tu then rebus telur dlm telaga air panas yg ada kt situ,pastu mkn kt situ gak..hehe!!rasa cam lawak la plak semata-mata singgah kt hot spring tu makan telur rebus?


22nd May 11 - Tak sah kalo pegi negara gajah putih kalo x pegi tgk gajah kan?Ni adalah salah satu elephant camp yang ada kat Measa. actually...byk jer elephant camp kat Thailand ni sbb ini pun salah satu tarikan pelancong jgk. Memula tu aku pk, watpe la nk tgk gajah? kat Melaka tu pun leh tgk gak...tapi bila da tgk gajah2 nih punya performance...sangat2 teruja ngan haiwan berkaki empat nih...terhibur jgk la kami kat situ.



Gajah ni sgt terror melukis o.k....mmg teruja sgt tgk dia melukis.Aku sendri pun xleh nk lukis camni kot...siap2 berebut org nk beli lukisan yg gajah ni lukis tau... Sape ckp haiwan ni xde akal? kekdg aku rasa...manusia ni yg sebenarnya ssh nk diajar dan xde akal...


Jangan salah paham yer....gajah tu bukan mengambil kesempatan pun, sebenarnya...geli sgt ngan belalai gajah tu, dah la kulit dia kasar...berbau lak tu..hehe!! kalo dia ambik kesempatan pun...sure tuan dia yg kat atas tu yg ajor nih....hehe!!

Apa kejadahnye aku ke bird nest nih? entah...da tour guide bwk ke situ, ikut jer lah....actually, kt dlm bird nest ni byk diorg jual product sarang burung je lah...

Sebelum berangkat pulang, sempat lg melawat ke Royal Flora Ratchaphruek. Yang kat belakang tu adalah Istana diraja yg ada dalam garden nih. Garden ni sgt2 lah luas o.k...kalo bleh tawaf satu garden ni gerenti bleh turun 5 kilo..haha!!Actually...kt taman ni ada 30 jenis taman yg ada di setiap 30 negara termasuk lah taman2 yang ada kat Malaysia.so...kita leh tgk lar..garden kat Jepun camne...kat Portugal camne..byk lah garden kat situ...so, kat situ kalo x silap aku ada 50 jenis pokok bunga. Actually, byk jer tmpt yg best kat Chiang Mai nih tapi cuma masa jer yg x mengizinkan nk pg semua tempat...kat Garden ni pun, kalo ikutkan location dia sgt cantik utk menembak, tapi on that time aku pg bkn utk menembak....dslr pun x bwk, pakai digital camera jer nih...xpe, nnt ade rezeki bleh pg tempat lain plak kt Chiang Mai tu..tapi aku x brapa suka kalo vacation gi tmpt2 yg bleh wat lawatan cam bebdk sekolah nih...aku lebih prefer gi vacation kat beach...br la bleh menenangkan otak skit. Apa2 pun, Thailand mmg mempunyai tempat2 yg menarik utk dikunjungi...Malaysia pun byk jgk, cuma mungkin x byk dikomersialkan. Apa-apa pun...saya bangga menjadi rakyat Malaysia...hehe!!!


2 comments:

  1. emm menarik gak holiday hang kali nie..org yg leher panjang tu dr dlu aku dok pkir..mmg leher dia akan panjang ke pakai besi tu..or bila dah pakai besi tu je nmpak cam panjang tp sbenarnya sama je ngan kita ;)

    ReplyDelete
  2. Diorang pakai dr kecik ja....da tentu leher akan panjang...aku tgk kt kmpg tu, bdk2 7thn pun da pakai. Maybe kalo diorang bukak besi tu, diorang rs x slesa kot...ntah lah, cam seksa jer aku tgk..hehe!!!

    ReplyDelete