Monday, May 14, 2012

Mak Saya Superhero Saya...:D


Happy Mother's Day to all wonderful women around the world....and this should be dedicate to my beloved mom coz she is my wonder women....and of coz, who i am now and everything i do is bcoz of this strong lady...

Maybe, aku xde celebrate cam org lain to show how they're really appreciate their mom....tp aku yakin, mak aku lebih tau camna aku menghargai dia selama nih. Kat fb arini mmg penuh la wall tu ngan ucapan-ucapan hari ibu utk mak masing-masing...memasing nak wish nk fb tu...pelik tul la aku, macam la mak diorang semua ada account fb kan? kalo ade nape x wish je kat wall mak masing2? ntah lah...memasing punya cara sendiri kot. Macam aku....aku mmg x reti nk celebrate apa-apa hari peristiwa pun, x kira lah ari apa pun...bg aku semua hari tu sama jer....nk menghargai mak bapak kita xyah tunggu mother's day or father's day....nk kasi adiah, xyah la nk tunggu birthday....nak mintak maaf, xyah la nk tunggu hari raya kan? semua sama jer....itu bg aku la sebab aku mmg dr kecik x terlatih untuk sambut semua hari-hari tu....maklum je lah....org kmpg cam aku nih mana la reti nk celebrate-celebrate semua tu....:D

Mak aku memang x pandai celebrate segala bagai ni sbb dia org kampung....x skolah tinggi lak tu. tak macam mak kawan-kawan aku yang belajar tinggi...tau camna nk tunjuk kasih sayang diorang kat anak-anak. Tapi aku x kisah pun...sbb aku tau...mak aku memang sgt sygkan kami 2 beradik. Alhamdulillah...w'pun mak aku org kampung, skolah x tinggi....tapi aku sgt2 bangga ngan dia sebab dia berjaya mendidik kami 2 bradik menjadi 'orang'. hehe...x kan jadi beruang lak kan? :p Kekadang aku terpikir jgk...bila aku dah kawen nanti, bleh ke aku jadi cam mak aku? harap-harap bleh lar...sebab mana tumpahnya kuah kalo x ke nasik kan? salah satu yang bleh nampak bila aku memiliki bakat memasak dari mak aku....Actually, aku mmg jarang masuk dapur sebab semua kerja kat umah ni mak aku yang buat, tapi alhamdulillah...apa yg aku masak mesti menjadi...sampai kengkawan aku yg pernah dok serumah ngan aku dulu time study sampai skrg la diorang ingat masakan aku paling sedap...haha!!

Dan paling aku kagum ngan mak aku nih bila aku lihat ketabahan dia....dia sangat-sangat tabah orangnye....kalo aku ditempat dia pun, mungkin tak kan bleh setabah itu. Sebab tu lah aku rasa mak aku adalah wanita yang paling kuat dan paling penyabar. Dah bermacam-macam dugaan kot aku tgk depan mata aku sendiri selama 30thn aku hidup ngan mak aku, aku x pernah lagi jumpa manusia yang setabah mak aku. Satu cite yang aku x pernah share ngan orang, tapi aku share kat blog nih....kejadian yang aku ingat sampai skrg time aku umo 6 taun, masa tu rumah kitorang kat kampung...kena halau tengah-tengah malam ngan bapak aku...kami tiga beranak tdo bawah rumah bertemankan embun malam. Mak aku peluk aku ngan abang kuat-kuat, kami nyanyi "twinkle-twinkle little star" sama-sama. Serious, tu bukan cite donggeng...memang kami lalui semua tu, malah lebih dasyat dari tu pun penah lalui...cuma aku xkan bercerita pada org macam mana susahnya kami dulu. Dan itu semua memberi kesan dalam hidup aku...aku dah xnak hidup susah lagi... Pada orang-orang yang penah cakap kat aku..."Duit bukan segala-galanya", aku nak cakap...bull shit!!! tanpa kesenangan mana datangnya kebahagiaan? Walaupun, sampai ke hari ini dia x pernah merasa senang cam orang lain tapi dia x pernah merungut atau bercerita kat sapa-sapa termasuk la kat anak-anak dia....tapi bila aku dah semakin dewasa dan makin matang, aku faham sangat-sangat penderitaan yang dia tanggung selama ni. Sebab tu bila dia bising aku x kawen-kawen lagi...aku akan ckp...sebab aku nk jaga dia, aku nk bagi dia rasa hidup senang cam orang lain baru la aku nk pikir untuk diri sendiri. Janji aku cuma lagi 2 tahun...pastu, dia akan bahagia cam org lain...Insyallah....dengan izin Allah semuanya x mustahil....

3 comments:

  1. U go girl!! Touhing tau baca. Dugaan tu kan untuk org2 ya tabah dan mampu ja..ja dugaan tu mmu untuk hg sebab DIA tau hg boleh survive punya..

    ReplyDelete
  2. Sgt tacing ye citer eita tuh... Ermm... Mmg dr kesusahan la kekuatan tu dtg...
    alaaa..tgk pon tau eita ni kadar survival tinggi.
    Lets pray 4 d best k! :)

    ReplyDelete
  3. Thank you girls....nk kata kuat tu xlah jgk cuma aku cuba positifkan diri jer...hanya Allah saja yg tau apa yg telah DIA aturkan untuk setiap umatnya n we hv to survive when we want a better life....:)

    ReplyDelete