Thursday, June 5, 2014

Panggilan Pulau (Redang Island)

Salam....balik dari Redang rasa cam x sabo-sabo nak masukkan entry ni. Actually, vacation kali ni memang tak planning pun. Tetiba aku rasa macam nak masuk pulau. Last minutes decision, sib baik still ada available room kat Redang Lagoon kalau tak memang kitorang proceed masuk Tioman jer. Memula ingat nak stay kat Laguna tapi disebabkan last minutes semua bilik dah fully booked. Padan muka kami...hehe..kali ni kitorang x driving dari Penang sebab member aku ni ade training kt KL, so that aku just take flight to KL then meet her at KLIA2 then proceed to Kuala Terengganu. Rasa lebih relax sebab xyah drive jauh-jauh. Lagipun kitorang pegi berdua jer, cam malas plak nak drive. Kitorang sampai Kuala Terengganu pun dah malam, so kitorang stay kat Kuala Terengganu je malam tu. Early morning on 25th May tu kitorang gerak ke Jetty kat Shahbandar sebab ferry ke Redang kul 10 pagi. 5 tahun lepas masa kitorang datang kena naik boat kat Marang naik boat kecik jer, tapi sekarang dah advance skit...dah ade ferry beso cam ferry Langkawi tu. Jetty pun selesa x macam dulu kena tunggu kat Marang macam kampung nelayan. Bagus la kerajaan negeri dah naik taraf macam tu, baru lah makin ramai pelancong datang melawat Terengganu nanti.


Yeahhhh...muka excited x sabo nak menyelam bila tengok laut biru tu...i can't wait..i can't wait...rasa cam dah xmo check in dulu, nak terjun je trus. Member aku yang sebelah tu lagi la over excited sebab dapat jumpa buah ati pengarang jantung. Haiiiii la kawan....untung lerrrr...aku jugak yang dok melangut sorang-sorang bila diorang berdating.



Lewat petang tu pas mandi semua jalan-jalan di sepanjang long beach tu, suka memandang pada laut lepas sebab disitulah aku lepaskan semuanya yang terbuku dalam hati. 5 tahun lepas aku ke sini dengan membawa lara dihati...dan kali ni pun aku membawa cerita yang sama. Bak kata kawan aku...'kadang-kadang nasib tu selalu tidak menyebelahi kita walau kita berusaha sehabis mungkin'. Sebenarnya masa tu cepat btol berlalu, 5 tahun lepas aku datang ke sini masa hari pernikahan my ex bf... 5 tahun lepas kawan aku jumpa cinta hati dia masa kitorang bercuti kat sini. Alhamdulillah...sampai sekarang still with the same person walaupun pernah putus sekejap. Dulu kitorang tak suka ngan pilihan dia ni sebab beza umo yang sangat jauh, 8 tahun kot bezanya. Dulu mamat tu aku anggap macam budak-budak yang nak take advantage kat pompuan-pompuan yang berduit jer...tapi sekarang aku tgk dia dah matang and more responsible. Bagus la macam tu, sebagai kawan kita cuma nak kawan kita bahagia jer walaupun kita nampak ada kekurangan, cuma dia je yang tau apa kelebihan orang tu. So, bila aku tgk diorang, rasa sedih pun ade..rasa bahagia pun ade...sedih sebab nasib aku x sebaik orang lain. Slalu jumpa ngan orang yang tak pernah hargai aku. Ermmm...xpe lah, dah nasib badan..redha jer lah..bahagia sebab tengok dia happy...mungkin pasni or next year bila diorang pun dah berkahwin, aku travel sorang-sorang jer lah nampak gayanya.


View kat sini memang cantik, ini adalah laluan menuju ke Redang Reef Resort, dekat je ngan Laguna tapi resort ni x bercampur ngan orang. Tempat dia memang strategik tapi banyak chinese yang stay situ. Macam resort yang kitorang stay ramai melayu sebab itu adalah satu-satunya resort melayu yang ada kat Redang tu. Yang lain memang full ngan chinese jer.


2nd day after snorkeling sempat lagi panjat bukit depan kitorang nyer resort sebab nak tgk view yang mabeles tapi bukit tu xde la tinggi sgt, that's why x bleh nak nampak keseluruahan pulau. Subhanallah...indah sungguh ciptaan Tuhan.


Nampak tak air laut dia yang crystal clear tu? cam kat swimming pool kan? gile awesome...memang rasa cam tak nak balik la bila lepak sini. Bila aku ke sini rasa tenang sgt kepala otak, xde nak pk apa pun. Pasal keje memang letak tepi terus lah. Cuma kekadang bila dok sorang2 memandang laut lepas terpikir jugak lah pasal nasib diri.


It's time to snorkeling bebeh!! cam poyo jer kan...bak kata beach boy tu, pakai baju dah ganas gile macam nak p diving last2 pakai life jacket?? haha!! Niat nak diving tu memang ade, nak-nak pulak bila tengok keindahan dasar laut kan...bila kita snorkeling kat atas tu nampak geng-geng diving kat bawah memang la rasa teringin jugak...tapi nak buat camne, nak ambik lesen dive pun xde masa tambah plak ngan penakut memang x lar...setakat bleh snorkeling tu pun dah rasa pueh ati dah.


Orang nak pose dalam air aku pun nak pose jugak...tapi xleh nak pose lelama sebab aku jenis yang xbleh nak tahan nafas. Bleh lemas kalo pose lelama...


It's NEMO guys!!! teruja nampak nemo...sempat tangkap sekor tapi kena lepas balik sebab ikan-ikan kat taman laut ni semuanya terpelihara kang tak pasal-pasal kena bayo denda plak kang. 


Dulu time snorkeling siap kejar bapak penyu, but this time cuma bleh pegang anak penyu jer...huhu!!


Last day snorkeling memang rasa cam tak nak balik. Berat hati ni nak meninggalkan Pulau yang super marvelous nih, yang banyak menyimpan cerita-cerita sedih aku. Till we meet again...Insyallah...

balik dari Redang, baru prasan muka dah macam dayang senandung. Maunye x...ari-ari snorkeling sampai ke petang. Pastu feeling-feeling mat saleh konon nak berjemur depan boat ni. Tapi xpe, aku je enjoy camtu...bak kata mak aku, biar kulit itam jgn hati yang itam...Kalau orang tu ikhlas ngan kita, dia tak kisah pun itam ke..pendek ke..gemuk ke...asal hati ikhlas pasti ade hati yang tertawan. ye tak? Eh!! melalut plak aku nih..k, till then... 


No comments:

Post a Comment