Wednesday, November 19, 2014

Jogjakarta, Jawa Tengah

Salam…

Disebabkan lagi beberapa hari je lagi aku akan ke Jogjakarta untuk kali ke-dua, so…tetiba ada feeling-feeling nak update pasal Jogja masa aku pegi taun lepas. Actually, memang ingat nak masukkan entry tu tapi disebabkan kesibukan rutin harian memang x sempat la nak mengarang. Lagi pulak aku ni bukan lah rajin sangat nak menghapdate blog walaupun aku rajin baca blog org. Entry Cambodia, US and Europe pun masih terbengkalai. Hehehe...

6th January 2013

Kami bertolak dari KL ke Jogja dengan menaiki pesawat Air Asia. Bagi aku ni memang betul-betul percutian budget bagi kami. Mau taknye..flight ke jogja pun kitorang dapat cuma RM 150.00 per person pegi balik. Then, sepanjang kat sana plak kitorang stay kat Delta Homestay. Nasib baik jugak la masa nak booking dulu still ada yang available. Kebanyakan backpackers sure tau Delta Homestay ni sebab kebayakan yang stay situ semua backpackers especially mat-mat salleh. Kitorang je guest dari Asia. Untuk sesapa yang dalam percutian budget tu aku recommend kan homestay ni sebab murah dan selesa, lagi pulak dekat je kalo nak kuar shopping kat Jalan Malioboro tu. Homestay tu plak siap ada swimming pool lagi kauuu…mana nak cari room yg budget rendah tapi ade pool?? Rate untuk twin room pun cuma RP 150,000 (RM50) per night jer.

Hati riang dpt menjejak kaki di Sucipto Airport walaupun airport diorang xde la beso mana..tapi o.k la,.tetiba rasa kembali ke taun 80-an..hehe..



Depan bilik ade swimming pool lagi...budget murah tapi bleh mandi swimming pool kauuu...memang terbaik. Staff-staff yang keje situ pun very friendly.

Lepas je kitorang check-in, xdenye nak lepak-lepak dalam bilik melepaskan lelah bagai sebabnya rasa macam buang masa kalo datang bercuti tapi lepak dalam bilik kan? sebelum proceed ke destinasi pertama di Jogja, perut pun perlu diisi tuk menambah tenaga berjalan. Kitorang lunch nasik padang dekat-dekat homestay tu jugak. Lunch tengahari tu memang murah gila, makan skali air baru RM2.50..kalau kat Malaysia mana nak dapat harga camtu? Pas makan kitorang bergerak plak ke Pantai Parangtritis. orang cakap kalau ke jogja jangan lupa singgah ke pantai ni tengok sunset dari lautan India. Walaupun petang tu kitorang tak dapat nak menikmati sunset disebabkan cuaca mendung tapi agak enjoy jugak sebab pantai camni memang xde kat Malaysia. Agak scary tengok ombak besar yang menghempas pantai, memang xde orang mandi manda kat kawasan tu. Difahamkan pasir pantai Parangtratis terhasil dari gunung berapi sebab tu lah pasir dia kaler itam. 

Nampak tak ombak pantai ni camna?? scary gila...camna la perasaan orang yang alami Tsunami dulu kan?

Sunset tak muncul-muncul sebab ditutupi awan, hari makin gelap sebab nak ujan...xde rezeki nak tengok sunset kat sini..

Salah satu aktiviti yang kita bleh layan kat Pantai tu....tapi kitorang x try pun sebab hari dah semakin gelap.

Hari kedua plak kitorang bergerak ke Borobudur Temple yang suatu ketika dulu berada dalam senarai 7 wonders yang terletak di Kedu Valley. Ini lah tarikan utama bagi tourist-tourist yang datang ke Jogja ni. Menurut pak supir kitorang, tiap-tiap tahun Borobudur ni akan dipenuhi dengan penganut-penganut agama Buddha dalam suatu upacara keagamaan. Nak masuk sini kena lah pakai batik jawa yang diorang provide ni sebagai tanda menghormati tempat keagamaan diorang. Macam agama kita jugak...nak masuk masjid kena pakai tudung. Dari atas Borobudur tu kita bleh nampak Gunung Merapi yang meletus pada tahun 2010 dulu. Cantik sangat view kat atas tu. Kebetulan time kitorang sampai tak ramai orang sangat, so..bleh la nk posing-posing tanpa gangguan. Balik dari Borobudur kitorang singgah jap kat Restaurant Sekar Kedhaton untuk makan tengahari. Recommended makan kat sini sebab makanan dia sedap sangat walaupun xleh la dapat harga RM 2.50 macam ritu...mahal xpe..janji puas ati.

Selesai makan kami bergerak lagi ke destinasi seterusnya iaitu Gunung Merapi. Ini adalah gunung berapi yang masih aktif di Indonesia. menurut pak supir kitorang lagi...dulu gunung merapi ni ada penjaganya yang bernama Mbah Maridjan yang turut terkorban semasa letusan gunung merapi pada tahun 2010. Sekarang gunung merapi tu di jaga oleh waris Mbah Maridjan jugak iaitu anak Mbah Maridjan tu sendiri tapi aku dah lupa nama apa ntah...Masa sampai kat kaki gunung merapi tu, rasa sangat best menghirup udara segar dari gunung, dingin and nyaman. Untuk naik explore sekitar gunung merapi tu, bagi sape-sape yang malas nak mendaki bleh la sewa moto atau jep yang disediakan kat kaki gunung tu. Tapi kena bayar lah...mana ada benda free kan? nak masuk ke Merapi ni pun dikenakan bayaran sebanyak RP 12,000 kalau tak silap aku...ingat-ingat lupa dah aku pun..memula kitorang ingat nak sewa moto tapi disebabkan dicabar oleh bapak-bapak dari Surabaya yang kebetulan nak naik sama, so...kitorang pun follow diorang skali la menapak sampai atas. Takde la jauh sangat pun,best la jugak jalan-jalan sambil borak-borak then tetiba sampai kat tapak rumah Mbah Maridjan tu. Actually dari situ kita dah bleh nampak puncak Gunung Merapi tu tapi sayangnya cuaca kurang elok petang tu, tak berapa nampak sebab dilindungi awan. Masa turun dari gunung merapi tu plak dapat la lagi kenalan dari Acheh yang tiba-tiba tegur kitorang untuk ambik gambo, yang sorang still study di Universiti Gajahmada di Jogja. Alhamdulillah...persahabatan tu terjalin sampai sekarang.






Pemandangan gunung merapi dari sawah padi 


Bekas-bekas lava yang mengalir semasa letupan gunung merapi...

Salah satu bangkai van di tapak rumah mbah marijan yang musnah semasa letupan gunung merapi 

Hari ke-tiga, awal-awal pagi dah bangun sebab arini kitorang akan pusing-pusing Jogja sehabis mungkin sebab keesokan ari dah nak berangkat pulang ke Malaysia. Itinerary arini kitorang akan ke satu lagi Candi yang femes kat Jogja ni, iaitu Candi Prambanan. Kalau Borobudur tu adalah Candi penganut agama Buddha, Candi Prambanan ni pulak adalah candi anutan agama hindu. Sama gak, nak masuk kena pakai batik jawa tu dan topi keselamatan sekali. Kenapa kena pakai topi keselamatan? sebabnya candi ni pun pernah terjejas semasa letupan gunung merapi dulu, so...senibina-senibina kat situ  banyak yang dah terjejas, topi keselamatan tu untuk elak sebarang kemungkinan, mana la tau..kot-kot ngah kita sronok-sronok berjalan ada batu dari bagunan tu runtuh ke...masa aku pegi aritu pun diorang dalam proses baikpulih balik bentuk asal candi kat situ. Kitorang spend time dalam tu lebih kurang 2 jam jugak lah sebab kawasan candi ni luas, siap kitorang sewa basikal kat dalam tu tuk pusing-pusing sekitar kawasan candi tu. Sewa basikal kat situ cuma RP 20, 000 jer tuk basikal yang twin tu. Selain candi prambanan kat dalam tu, ada jugak candi-candi yang lebih kecil skit contohnya candi sewu yang agak scary sebab takde orang sangat kat situ.

Pas penat mengayuh dalam park tu, pak supir kitorang suggestkan kitotang try makanan orang tempatan iaitu 'nasik gundeg'. Kitorang pun on je lah, dah alang-alang sampai tempat orang why not try masakan tempatan ye tak? Pas try, aku rasa itu lah kali pertama dan terakhir aku makan nasi gundeg tu...manis dia memang tak bleh blah, boleh kena kencing manis kalau ari-ari makan. Aku bleh sifatkan Jogja ni macam negeri-negeri pantai timur di Malaysia, sebabnya diorang pun terkenal ngan batik sana sani sampai naik pening aku tengok dan masakan diorang pun manis-manis belaka macam pantai timur. Owhhh!! lagi satu...lupa nak cite yang Jogja ni jugak dikenali sebagai 'kota pelajar', orang-orang Jogja ni ramai yang berbakat dalam bidang seni. Itu aku tak nafikan sebab kalau ke mana-mana je mesti jumpa penyanyi jalanan dan bandar diorang penuh ngan lukisan. Berseni btoi orang-orang kat sini.

Bila perut pun dah kenyang, kitorang proceed lagi ke destinasi seterusnya ke Kraton atau di kenali sebagai Kraton Ngayogjakarta Hadiningrat dimana tempat kediaman rasmi Sultan Jogja sekarang tapi dibuka untuk kunjungan pelancong. Kraton adalah sebuah istana yang mengandungi erti keagamaan dan kebudayaan. Istana ni dibangunkan oleh Pangeran Mangkabumi yang kemudian digelar  Sri Sultan Hamengku Buwuno. Harus diingat, Istana Sultan diorang bukan macam istana Sultan-sultan kat Malaysia ni yang hidup mewah. Istana ni penuh ngan ciri-ciri tradisional yang masih dikekalkan oleh Sultan sekarang. Takde apa sangat yang menarik kat dalam tu, lagi pulak kitorang dah termissed pertunjukan kebudayaan masa sampai tadi. Kitorang cuma ada 30 minit je kat dalam tu sebelum Kraton tu ditutup. Pas kuar dari Kraton tu kitorang bergerak plak ke Istana air Tamansari yang terletak tak jauh dari situ. Tamansari ni dulunya adalah tempat istirehat atau tempat bersenang-senang sultan jogja. Menurut Mas Jaka (tour guide yang bawak kitorang pusing-pusing sekitar Tamansari), Sultan Jogja akan beristirehat kat Tamansari ni sambil ditemani dayang-dayang istana. Selain dari menjadi tempat beristirehat para raja-raja, Tamansari ni jugak di jadikan sebagai benteng pertahanan suatu masa dulu sebab terdapat laluan bawah tanah kat Tamansari ni.






Candi Sewu yang agak scary

Makanan orang tempatan...Nasi Gudeg yang tersangat lah manis
Pintu gerbang masuk ke Kraton. Agak pelik sebab depan pintu ni ada ukiran-ukiran patung yang mengambarkan penganut agama hindu tapi sultan Jogja beragama islam...

Pintu masuk ke Istana Air Tamansari

Ini adalah kolam yang berasingan, yang hanya digunakan oleh Sultan dan dayang yang terpilih saje yerrrr...

Ini kolam yang digunakan oleh dayang-dayang yang lain sebelum dipilih oleh Sultan


Ni la tempat Sultan diorang pilih mana satu dayang yang layak teman dia mandi kat 'Special Pool' tu....Agaknya camni la gamaknya Sultan diorang mengintai dayang-dayang dia mandi yer....haha!! 




Salah satu kampung yang penh dengan hasil seni


laluan ke Masjud bawah tanah






Masa untuk pulang...merayau-rayau sekitar Malioboro street sebelum bergerak pulang.
Haha!!! i see nothing.....



15 comments:

  1. Macam mana arrange ke Pantai Parangtritis? Saya dan family akan stay di Delta HOmestay pertengahan bln 3 ni, selamat 5D/4N (Ahad - Khamis).. masih lagi menyusun itinerary. Harap boleh bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry awk..baru tgk msg awk ni, and i just realized...maybe awk pun dah selamat pegi dan selamat pulang ke Malaysia kn?

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Assalam..boleh bg contact supir...ok tak service dia?..saya akan ke jogja bln 5 nie..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. O.k, awak boleh try contact Nomad Tours No.Tel: (0274)2693060/378085 Email: nomadtour@hotmail.com. Services mmg terbaik dan harga pun xde lah mahal sgt.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami dapat bagi harga yang berpatutan tentunya dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga tidak mengikat, kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum

    Miss leh bagi tip and info macam mana nak arrange balik ke malaysia dari jogja.contoh kene sampai berapa jam awal.nak cari kunter kat mana apa panduan dll.tq miss. fauzikifli92@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum

    Miss leh bagi tip and info macam mana nak arrange balik ke malaysia dari jogja.contoh kene sampai berapa jam awal.nak cari kunter kat mana apa panduan dll.tq miss. fauzikifli92@gmail.com

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..salam kenal saya TRIHAN dari Yogyakarta
    Anda memerlukan kereta sewa apabila bercuti di Yogyakarta?,jawapannya ada pada saya . kerana saya menyediakan perkhidmatan kereta sewa di Yogyakarta pada kadar sewa yang bepatutan dan murah.
    Jika anda bercadang bercuti ke Yogyakarta, anda boleh menghubungi saya :
    Please feel free to contact us anytime.
    WhatsApp : + 62 899 414 5356
    Call : +62 81 2273 2636
    Email : info.tanahagung@yahoo.com
    Web : http://www.tanahagungtours.com

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Elang Lombok Tour.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke LOMBOK ISLAND, jangan risau hati sila hubungi :

    ELANG LOMBOK TOUR
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    AFFANDI
    BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
    Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum wr,wb.

    Salam explorasi

    Maaf jika Tuan, Puan, Abang dan Kakak sekiranya kurang berkenan dihati. Salam perkenalan dari kami TRIP JAVANESIA INDONESIA syarikat pelancongan di Yogyakarta dan Surabaya. Kami adalah company pelancongan spesialis pakej lawatan Yogyakarta dan Surabaya.
    Jika ingin berkehendak menggunakan jasa servis kami boleh berhubung di whatsapp/telegram/messenger kami.

    Kami berikan harga yang berpatutan, Mampu milik,  Dan berbaloi dengan pelayanan konsep pertemanan (Travel Buddies).

    Sila jangan sungkan berhubung kepada kami,  saja tanya ataupun sebarang pertanyaan akan kami layan dan balas dengan mesra.
    Di saluran :
    📱 +6282136558855
    ☎ (0274) 2872947
    ✉ tjavanesia@gmail.com
    Website : www.tripjavanesia.com

    Kami juga menyediakan khidmat persewaan kendaraan kereta dari mula Toyota Avanza,  Toyota Inova,  Daihatsu Luxio, Isuzu Van Elf,  Mikro Touris Bus, Big Bus

    Pakej kami beraneka macam start dari 2D1N hingga 7D6N, dan beberapa type pakej Backpackers, Executive, VVIP
    Sila pilih type dan masa yang disuka,  Berikut ini pula sedikit contoh pakej melancong yogyakarta kami :)

    PACKAGE YOGYAKARTA 4D3N
    Duration : 4D3N
    Type : TJYOG4DA1

    Price!!!
    Min. 2pax Rp.3,152,000 seorang
    Min. 4pax Rp.2,340,000 seorang
    Min. 8pax Rp.2,155,000 seorang
    Min. 14pax Rp.2,090,000 seorang
    Min. 20pax Rp.2,070,000 seorang

    Include!!!
    Transport Selama Lawatan
    Driver, Minyak, Toll Parking
    Hotel Accomodation at Mawar Asri Hotel 3night
    Breakfast
    Jeep Willyz Volcano Tour Merapi
    Caving Tubing pindul
    Entrance Feess / Bayaran Masuk Tempat Pelancongan
    Mineral Water

    Exclude!!!
    ❎ Flight
    ❎ Airport Tax
    ❎ Gondola Ride at Timang Beach
    ❎ Meal According Program
    ❎ Tipping
    ❎ Pengeluaran Pribadi

    ITINERARY
    Day 1
    ✔ Pick up airport yogyakarta 11.20 (airasia)
    ✔ Melawat Prambanan Temple
    ✔ Melawat Ratu Boko Sunset #AADC
    ✔ Daftar Masuk Hotel
    ✔ Melawat alun alun selatan becak kerlip

    Day 2
    ✔ Merapi lava tour jeep
    ✔ Caving tubing goa pindul
    ✔ Melawat timang beach
    ✔ Melawat bukit bintang
    ✔ Kembali menuju hotel

    Day 3
    ✔ Melawat Punthuk Setumbu #AADC
    ✔ Melawat Rumah Doa Bukit Rhema #AADC
    ✔ Borobudur Temple
    ✔ Desa wisata alam kalibiru
    ✔ Melawat parangtritis beach
    ✔ Melawat gumuk pasir sandboarding #AADC
    ✔ Malioboro street

    Day 4
    ✔ Melawat Tamansari Water Castle
    ✔ Melawat Hutan Pinus, Mangunan #AADC
    ✔ Airport transfer

    Demikianlah informasi dari kami, Mohon maaf dalam penyampaian yang sekiranya tidak berkenan dihati Tuan dan Puan,
    Salam hangat,
    Trip Javanesia Indonesia
    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete
  11. Jogja ini emang asyik.. Apalagi hotel nya juga murah

    ReplyDelete
  12. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete