Friday, June 25, 2010

Sepetang di Istana Cinta

Ini lah dia Kellies Castle yg disebut-sebut tu...mmg dah lama dengar pasal Kellies Castle nie tapi blom berkesempatan melawat Istana lama yg terletak di Batu Gajah nie...
Kebetulan pada hari ahad yg lepas ade kenduri di Batu Gajah, so...dah alang2 ke sana, kami pun membuat lawatan beramai-ramai ke Kellies Castle selepas kenyang nasi kenduri di umah Coon...


Nak masuk ke istana lama nie pun kena duit jugak...(RM4 per person) aku ingatkan free jer, pandai btul kerajaan buat duit eik...Sejarah Kellies Castle nie agak menarik sebenarnye kerana ia seperti sejarah Taj Mahal yang dibina oleh Shah Jehan utk isterinya dan begitu jgk dengan William Kellies Smith seorang peniaga yang berasal dari Scotland membina istana ini untuk isterinya Agnes. Yang bestnyer, William Smith nie membawa masuk tenaga kerja dari Madras untuk menyiapkan istana nie (import tau!!...) sebab tu kalau kita tgk, seni bina istana ini lebih kepada senibina di madras. tapi malangnyer istana ini x sempat disiapkan dengan sepenuhnya disebabkan pekerja2 yg membuat istana ni diserang sejenis wabak dan slah satu sebab x siap bangunan nie adalah disebabkan tercetusnya perang dunia kedua pada ketika itu...Dan pada thn 1926 (betul ke..?) William Kellies Smith meninggal dunia semasa kunjungannya ke Portugal.


Tetap maintain ayu walaupun terpaksa berposing dalam panas yang terik....

Dan dikoridor ini lah dikatakan seringkali kelihatan roh William Smith berkeliaran.. (Cam misteri nusantara lak aku nih...hehehe..)

Orang nak bercinta....aku nak jugak inter frame...hahaha!!


Apa yg best pada hari itu adalah dapat berkumpul ramai-ramai mcm ni sbb dah lama sgt x hang out sejak memasing dah berkahwin dan mempunyai anak...

Bab-bab nak berposing mmg no.1 la member2 aku nih....

6 comments:

  1. alahai..dah dekat bebenor ngan umah aku.idak singgah ke?hehe..pergi tak atas skali (rooftop) dia?gayat oo..

    ReplyDelete
  2. tu la pasal...tapi aku x brapa ingat katne, yg aku tau mmg dkt2 killies castle tu kan umah hg?kwn aku yg kwn tu umah dia kat kampung tersusun jgk..tp cam lain jer jln dia...lgpun aku pi berkonvoi ngan kengkwn aku..ssh nk singggah..kat rooftop tu kami x naik sbb takut...hehehe..yer ar, byk ckp tmpat tu keras la,nk msk dlm bilik2 yg ade dlm umah tu pun tkt..btul ke tmpt tu keras weih? xpe2 nnt tggu hg blk kita pi skali lg, aku bwk jaja..
    pesal ms wedding hg x wat outdoor kat situ? cam menarik gak..

    ReplyDelete
  3. aah kalau outdoor utk pic wedding cun jugak nih..hahaha berangan siaann...hope ada la org buat istana cinta kat kita plak pasni kui..kui

    ReplyDelete
  4. Jaja~ Nak ke yg bleh bina istana cinta kat hg??kalo nak aku leh rekemen sorang kat hg...dia nyer istana is under renovation...xmo lg camtu??hehehe...

    ReplyDelete
  5. along: kg tersusun berploh-ploh kot kt Ipoh.Umah aku tu mmg dr castle tu tak sampai 4 minit.ala mcm nak pi Minat taman selasih jugak. :p

    jaja n along: aku mmg target ala-ala tema 'The Cave of Golden Roses'. Hahaha...konon lah kan.Tak dela actually mmg target tepeng sbb tempat asal kot. tapi esok hgpa kawen boleh la buat situ.Hehehe...

    ReplyDelete
  6. owh lupa, tempat tu mmg keras,sebab batu konkrit! wakakak...

    takde manenye keras..

    ReplyDelete