Sunday, October 31, 2010

Hijab and Me


Pagi tadi awal2 dah bagun walaupun arini patutnya aku menikmati tidurku yang panjang sbb arini kan weekend...hehehe!! bkn senang dpt bgn lewat kan? :p tapi disebabkan pagi td ada appointment kat proton service tuk tukar inlet manifold kat keta aku tu...so, awal2 da antar kat proton service tapi cuma leh siap dlm masa 2jam lg. Sementara menunggu 2jam tu...aku roger la cik Nora suh ambik aku kat Proton Service tu then kitorang jejalan dulu mencari tudung...Tudung lagi? baru jer semalam aku beli tudung masa kuar shopping ngan cik Nora...2 mlm lepas pun da beli tudung 2 helai...yg sebelum sebelum ni beli pun x terpakai lg pun...da jadi mcm satu hobi plak aku skrg, pantang tgk tudung sure cekau satu...kalau dicampur tolak balik nih, aku rasa duit gaji aku skrg byk aku abiskan beli tudung. Kalau dulu masa free hair, duit byk abeskan tuk buat rambut...kejap rebonding, kejap perm, kejap pendek, kejap panjang....cuma aku x pernah colour jer rambut aku dulu coz i like my pure black hair...:p

Actually, this is not my first time i'm wearing hijab....dulu masa sekolah2 n time study pun aku da pakai. Tapi biasa lah kan masa tu...pakai tudung just sebab kengkawan pakai tudung, padahal hati x fully ready lg, so...cam on n off la time tu. Nak2 plak masa aku study kat Kelantan dulu...for sure kena pakai tudung. Pas abes study jer aku da stop being hipokrit n plastik....hahaha!! i'm just want to be who i am....



Bila da start keje lak...lagi la aku melaram sakan coz keje ngan company cina..nak2 aku plak satu2 nya PA malay kat situ. lagi la ssh kalo aku bertudung coz byk ikut bos ke sana sini...jumpa org tu dan org nih...Tapi masa umo aku msk 26 dulu....aku da rasa nak pakai tudung, tapi biasa lah...time tu, buah hati ckp " b suka tgk rambut syg...nnt da kwen, pakai la tudung..." aku pun ikutkan jua...tapi ada gak suarakan hasrat hati kat kengkwn ckp nak pakai cuma bf xkasi...rasa bodoh sgt time tu kan? patutnya...kalau dia bebetul sygkan kita, dia patut galakkan org yg dia sayang menutup aurat...tul x?? msk umo 27 pun delay lagi sbb kes yg sama...hehe! sampai la satu malam aku dapat mimpi ngeri pasal rambut aku nih...serious! x tipu...maybe tu petunjuk la kot coz niat aku mungkin da lama cuma x tunaikan lagi...Akhirnya...pertama ramadhan 2010 membuka hati aku tuk benar-benar memakai tudung sepenuhnya. Xde on n off lagi.. Takde org paksa dan takde org suruh...sendiri rasa nak berubah dan mungkin ini dipanggil 'Anjakan Paradigma'. Mungkin jgk aku da puas enjoy, da puas pakai itu ini, da puas ke sana sini...pendek kata da PUAS!!! Dulu ade gak tgk kengkwn aku yg bertudung....masa tu aku slalu pk, aku akan pakai jgk suatu ari nanti tapi aku kena bebetul make sure yang aku bebetul da fully ready...xnak la jadi cam sesetengah org tu....pegi keje pakai tudung, bila blk keje kuar shopping x pakai plak....apa punya konsep pun aku x faham...

Jgn x tau...1st day aku pakai tudung msk office...Office tu mcm kena bom atom, dalam seminggu tu aku menjadi topik utama...wah!!rasa cam glamour gila la aku kat situ...hahaha!!! :p
Sampai MD pun tanya dia nyer PA...adakah aku akan trus pakai tudung utk selama-lamanya atau hanya untuk bulan ramadhan sahaja? nampak sgt dia risau kalo aku pakai tudung coz nnt ssh dia nk bwk aku buat PR....:p colleague aku yg lain plak siap buat gosip2 panas kononnya aku aku da nak kawen. ahaks!! kawen?? calon pun xde...pepandai jer wat cite camtu kan?? yang pasti, ramai kat office tu cam xleh terima kenyataan aku da bertudung..ade yang datang kat aku dan ckp .." Eita, better u jgn pakai tudung la...x cantik..u looked so old, u looked young and cute if u free hair.." arghhh!!! anggap jer tu semua kata2 org munafik...diorang lagi suka kalau kita ikut cara diorang. Alhamdulillah...sikit pun aku x goyah ngan kritik yg langsung x membina tu...
Syukur Alhamdulillah...perubahan yang membawa kedamaian dan ketenangan dalam jiwa aku sekarang. Sesungguhnya Allah jadikan satu2 perkara itu bukan sia-sia... teringat sepotong ayat yang aku terbaca dalam salah satu motivation book kepunyaan diri sendiri yang berbunyi ;

"Barangsiapa mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan" (An-Nahl:97)

Renung-renungkan....dan selamat beramal...ahaksss!!

Haaaa....ini lah salah satu penyebab aku berubah. Thanks to cik Jaja...u influence me a lot!!




Dan ini jugak adalah salah satu penyebab...sumber inspirasi gitu!!! suka sgt tgk cite ni kat Astro Ria aritu..suka tgk Lisa Surihani nie pakai tudung dalam cite nie, nampak cantik sgt. Sape cakap wanita bertudung xleh nampak vouge kan? tepuk dada tanya selera...semuanya terletak pada hati..nak atau xnak jer...:p

No comments:

Post a Comment