Thursday, September 9, 2010

Menjelang Lebaran


Malam ni adalah malam terakhir ramadhan, kat tv,radio surau2, masjid2...dah kedengaran takbir raya..kat area umah aku nie dah berdentum dentam dr tadi..time2 camgini teringat lak aku zaman kanak2 dulu...semasa aku masih lagi menjadi budak kampung yg comot..hehe!!time tu..asal mlm raya jer kat kampung aku tu mmg meriah lah. sebab sedara mara aku duduk dlm satu kmpg...so, sepupu sepapat aku pun ramai la kt situ. malam raya kitorang akan berkumpul ramai2 kat umah makcik aku coz laman umah dia besar skit tuk kitorg main perang2. Time tu main mercun papan atau kecik skit iaitu mercun lada kira dah power la dikalangan rakan sebaya tp aku sorang jer yg main pun sbb yg len2 pnakut skit, sepupu2 aku yg len cuma brani main mercun katak, mercun mancis, mercun roket abih koman pun main mercun yang kurang meletup seperti mercun ular, mercun ayam, mercun gasing, mercun pop pop atau bunga api cap kucing itam. Best la kalo ingat2 balik time tu w'pun aku pernah gak ade sejarah ngan mercun ni...hehe!Tapi zaman sekarang da x sama cam dulu...aku rasa kemeriahan raya skrg da x mcm dulu..ke.. sbb aku jer yg rasa camtu?


Nak kata excited tu mmg xde lgsg la...sedih lagi ada..dah la pagi td aku kena msk office jap semata-mata tuk attend satu meeting jer..patutnya aku dah start cuti arini tp disebabkan meeting tu, terpaksa jgk la aku msk office jap pas bwk mak aku ke pasar...Arini mmg bebtul mencabar tahap kecerdasan aku...smlm aku just dpt tdo 3 jam jer. Sebab..smlm ade reunion ex-skk, sembang punya pasal xsedar da lewat, kul 5 dah bgn sahur...pas sahur terus bwk mak aku ke pasar beli brg2 tuk menjamu tetamu yg dtg sok. kat pasar lak, org punya la ramai sampai nk beli brg semua kena beratur sib bek x yah ambik number.. balik dr pasar, trus pg office lak attend meeting. Pas meeting trus aku blah..mls aku nk lepak lelama dlm office tu, buat semak pala otak aku jer, lgpun mmg aku cuti pun arini dan aku masih mempunyai byk tugas yang perlu aku settlekan. Dan aku trus ke Kamdar sbb nk cr langsir plak...time2 camtu mmg da rs xde power dah ngan tdo x cukup...terkejar sana terkejar sini. untuk mendapatkn power tuk bershopping last minute bkn lah sesenang bancuh dan minum kopi super power cap jin kaler ijau...tapi ia memerlukan kesabaran dan kekuatan mental dan fizikal..(eh! apa yg aku merepek nih??) bila da dpt apa yg aku cari, pala otak da terbayang2 bantal peluk kat umah...mata dah x larat nk celik, pala da pusing..sib bek x tumbang kat Kamdar tu...gagah gak aku drive blk w'pun dlm keadaan mengantuk..bahaya tu memandu dlm keadaan x sedar diri..hehe!!Yg bestnya...pertama kali dlm sejarah pemanduan aku, bleh plak aku terlelap kat traffic light.Terkejut beruk gak la bila tetiba kena hon ngan kete blkg. Akhirnya sampai jgk aku kat umah dengan selamat. fikir2 balik mmg ngeri lah aku memandu dlm keadaan mengantuk cam td. Silap hari bulan bleh beraya kat spital tu... Inilah natijahnya kalau semua benda nk kena buat sorang2, tido plak x cukup...pastu pepandai lak komit ngan org tu, ngan org nih padahal sendiri tau mmg x menang tangan dan x cukup masa buat semua skali. Moral of the story...produce la anak reramai supaya sng bila time2 raya camgini xde la harapkan yg sorang tu jer...Sian yg sorang tu jer tau..huhuhu...Yang pasti, raya thn nie mmg dijangka raya paling x best dlm idup aku. Sebab...abang aku beraya umah mertua dia thn ni, x dpt la aku beraya ngan anak buah aku yg comey itu. kawan2 aku plak semua pakat beraya umah mak mertua jgk, so..xde la konvoi raya thn nie..x kan aku ngan Jaja jer yg nak beraya kan? Camni lah nasib org bujang...kekdg ada hari yg best dan ada masanya menjadi hari yg paling x best. Apa2 pun, datangnya syawal nie...kita sambut dengan penuh keikhlasan, kesyukuran dan keriangan dalam kesederhanaan...

6 comments:

  1. heh..baik2 la weh bwk keta tu..seriau lak aku baca part hg tertidoq time drving.sabo jelah ye..takpe org2 yg sabar ni pasti dapat ganjaranNya.

    weh ;awak sungguh hg nih.mcm2 jenis mercun hg bleh ingat lagi noo.aku mmg tau main je,yg aku tau mercun katak,roket ngan bunga api.tu je..haha

    ReplyDelete
  2. haha!!mesti la aku ingat...aku dulu pengedar kat kmpg tu..hehe!!nak2 plak bunga api cap kucing itam tu..ingat x?yg pemegang dia cam dawai penyidai baju tu...ahaks!!tp xtau la bunga api tu ada lagi ke x skrg nie..:p
    erm..lately nie aku kurang tdo..tu pasal asyik ngantuk jer..penyakit btul!!

    ReplyDelete
  3. oh ingat2..cap kucing itam ke nama dia.gile ol skol.hahaha...dasat gak ingatan hg nih.ingat tertelan byk semut dah.hahaha..

    ReplyDelete
  4. Weih...jgn x tau,byk benda aku still ingat tau..tp tu lh, benda2 yg mengarut camni aku ingat la..cuba tanya pasal chapter2 yg kita blajaq dulu..mapuih aku da xingat..hehe!!!

    ReplyDelete
  5. Cik Fiezah~ Sabo2...aku blom sempat lg da..start keje blk da lotih, xleh nk perah otak...idea x kuar2..hehe!!harap bsabo yer..

    ReplyDelete