Sunday, January 30, 2011

Sayangilah Mata Anda


Salam guys...arini dapat cover blk tido setelah beberapa minggu aku x cukup tido...sampai make up artis yg make up aku mlm dinner malam semalam pun ckp mata aku gelap dibawah sebab xcukup tido. Dah macam mata beruang panda dah aku rasa....hehe!!

Bercakap pasal mata nih aku nak share skit info2 pakai mata ni disebabkan arini mata aku mmg membengkak tahap gaban. Puncanya? sebab mlm dinner tu aku memberanikan diri tuk memakai contact lens w'pun dah di warnning oleh doktor "stay away from ur lens for a while". Gila x pakai? mesti la kena pakai lens kalo nk nampak cantik kan? xkan nak pakai spek plak kan? kang nampak cam makcik2 plak...huhu!! Akibatnya...nah!!hambek kau...nak pakai sgt...bgn pagi kemarin mata aku dah merah dan berair siap bengkak2 lg...hadoii!!nk drive balik mmg rasa satu penyiksaan sebab time nak balik tu lak panas terik...bila kena panas lg la xleh nk bukak mata. Sebab tu aku suka memakai sunglass sbb mata aku mmg sensitif pada cahaya matahari bukan sebab suka2 nk pakai atau suka2 nak bergaya. Ni bukan pertama kali jd camni tapi dah berkali-kali start thn lepas sepanjang tempoh aku memakai lens. Sepanjang 6 thn aku memakai lens o.k jer...xde plak problem nih, tu la org ckp...kesan jangka panjang...dulu xde kesan, skrg br nk menampakkan kesan2 nyer....huhu!!

Actually, pemakaian contact lens (kanta sentuh) nih mmg memerlukan nasihat doktor atau optometris....bukan main aci pakai ikut suka jer sebab bukan semua mata sesuai untuk memakai contact lens dan x semua contact lens yang ada kat kedai spek tu sesuai dgn semua mata. Dan pemakaian lens tidak boleh melebihi tempoh penggunaan, contohnya...lens cuma bleh pakai 8 jam...tapi aku hentam pakai kekadang sampai 12 jam, ataupun expiry date untuk lens tu sebulan, tapi aku pakai sampai 2 bln. So, kesan buruk dari pemakaian yang tidak sihat ini akan mengakibatkan kesan jangka panjang seperti konjunktivits infeksi (mata menjadi merah), konjunktivits alergi (xtau nk explain), calar pada kornea dan ulser kornea (terdapat selaput putih pada mata itam) dan ada sesetengah kes pemakai contact lens bleh menjadi buta.
Last year aku dah pegi jumpa pakar tapi time tu dia dpt detect ada kesan calar pada kornea mata aku, mungkin tercalar masa aku nk buang lens kot...pastu stop jap pakai lens. Bila da o.k pakai balik...pastu jadi balik....hadoiiii!!sgt2 risau skrg...

Nape aku risau sgt? sbb aku adalah manusia yg x suka memakai spek..risau kalo da xbleh pakai lens..camne nak menembak? kalo penglihatan x brapa nk power? ckp pasal menembak, teringat satu benda yg lawak smlm. After check out dari hotel smlm, aku ngan kengkwn aku singgah jap kat Gurney Mall utk window shopping. Then...salah sorang member tanya aku.."nak window apa lagi nih?" aku pun jawab la..."jap lagi nak survey lens jap" dia pun ckp..."o.k, jap lagi kita gi cari kedai spek"...time tu aku da nk terburai isi perut tp control lagi sbb xnak memalukan member, tapi hampeh tul member aku yg lagi sorang tu....tetiba dia tergelak beso sebab dia dah paham...yg aku maksudkan nak cr lens tu bukan contact lens tapi lens camera....kehkehkeh!!!

Mata saya yang malang...umpama sudah jatuh ditimpa tangga...sudah la bengkak, terkena minyak panas plak semasa mengoreng ayam tadi...huhu!!! :(
Nasihat pakar2 mata : Sayangilah mata anda kerna...dari mata turun ke hati....(ceh!! ada kena-mengena ke?) hehe!!

No comments:

Post a Comment