Thursday, February 24, 2011

Zaman Muda Belia Kami

Last week aku bukak fb, byk plak kwn aku si Odowsun n si Azreen tu menge’tag’ kan pix2 lama jaman kitorang muda belia dulu…haha!! Apa mimpi mamat2 tu ntah tetiba kuarkan photo2 bersejarah tu. Maybe, tetiba diorang rasa rindu kat kwn2 kot atau tetiba teringat zaman muda dan zaman nakal dulu (same goes to me...). Bila org dah tag kat kita, xkan nk untag kan? walaupun taim tu mmg memasing muka selebet, mcm bola ping pong pun ada (aku la tu…)hehe!! fesyen pun ntahapahapa, tapi terima jer lah sebab dari situ la kita melakarkan kenangan yang mungkin xkan pernah kita lupakan. Bila tgk gambo-gambo tu, aku tersenyum sorang-sorang mem’flash’ back zaman 90-an dulu. Masa tu zaman basikal LeeRun, mmg femes basikal LeeRun time tu, sold out di pasaran sebab berebut-rebut nk ada sorang satu…hehe!!xde lah, aku mengarut jer tu.. tapi mmg time tu kebanyakan budak2 baya aku gi sekolah naik basikal LeeRun tu, aku pun time tu ada satu….kaler pink lagi..:p sampai skrg ade lagi basikal tu dlm keadaan baik sebab aku dah peturunkan pada adik sepupu aku. Sib bek diorang jaga leklok, bila balik kmpg tgk basikal tu tingat la taim sekolah-sekolah dulu…hehe!! Bila da nek form 4, aku la org yg terawal dlm geng aku yang bleh memiliki Lesen motor sebab bestday aku awal tahun (asal usul org panggil aku ALONG walaupun dlm family aku yg paling bongsu). So, bila da pakai motor...basikal LeeRun dah xpandang dah...pastu aku nih da mcm perebet sapu, time ade xtbt kat sekolah jer ulang alik aku kat jalan tu angkut sorang...sorang...pegi sekolah. Berjasa sungguh EX5 aku time tu..hehehe!!

Mengimbau zaman lampau mmg kekadang rasa best, rasa cam nak back to the future jer…sebab org ckp, time paling best adalah zaman kita membesar, zaman remaja, zaman persekolahan sebab masa tu kita xyah pk benda yang berat2, Cuma pk blajar n enjoy ngan kengkwn jer...mmg ringan lah kepala otak time tu. Masa sekolah-sekolah dulu, aku nih ramai kawan lelaki berbanding pompuan…xtau la nape, tapi itu la hakikat. Dalam geng kitorang cuma ada 4 org jer pompuan dan 9 org lelaki...tapi Alhamdulillah…kwn2 aku ni bukan cam bebudak yg kaki merapu x tentu hala…geng kitorang nih main, main jgk….tapi bila time nk exam pakat2 buat study group ramai-ramai. Rumah aku la yg slalu menjadi port sebab senang skit adik bradik x ramai, xde org nk kacau…Bila pas abes exam jer kitorang plan la gi memana, salah satu xtbt time tu…gi mandi air terjun kt Junjung tu. Mmg xleh ingat la camne kitorang sanggup jalan kaki semata-mata nk gi mandi air terjun sebab time tu memasing xde motor atau kete lagi. Bila da masuk form 4 sampai form 5…yang geng2 laki ni byk dah tukar sekolah teknik, tapi kitorang still x lost contact…masih jgk buat study group bila cuti2 walaupun dah x sama sekolah sampai la abes SPM. After result kuar…alhamdulillah, memasing dapat result yg best dan memasing dapat sambung study ke IPTA dan IPTS. Apa yang membuatkan kami masih lagi bersama walaupun memasing da ada life sendiri, komitmen dan tanggungjawab? Sebab sifat setiakawan yang ada dlm hati kami…huhu!! (tetiba lak rs touching) Tapi betul la…really missed that moment.
Kalo nak cite kat sini mmg byk la kenangan masa kitorang muda belia dulu...semuanya manis-manis belaka sampai bleh kena kencing manis… :p

Sekarang zaman pun da berubah…memasing pun dah masuk ke chapter yg baru iaitu alam rumahtangga kecuali aku….huhu!! ni lah masalahnya kalau member baik korang adalah dari berlainan jantina. Bila diorang kawen, korang dah x bleh mcm dulu dah...semua kena jaga sebab takut wife diorang cemburu atau salah faham… Mmg terasa sangat-sangat bila kawan-kawan aku sorang demi sorang menamatkan zaman bujang sebab tetiba semua dah x mcm dulu. Nak gather semua skali ramai-ramai pegi minum mcm dulu pun mmg dah ssh la…sebab kekadang bila time cuti ade yg balik, ade yg x balik...bila lepak ramai2 ada yang x jd diri sendiri, cover-cover dpn wife….takut bini la kata kan…hehe!! Tapi x kisah lah…aku pun bleh paham sebab suatu hari nanti pun mungkin aku akan berada dalam situasi yg sama. Bila aku berada dlm situasi yg amat memedihkan dan menyedihkan aritu disebabkan seorang kwn yg dah buang aku jauh2 hanya kerana salah faham, dan bila tgk gambo2 lama nih...aku katakan pada hati...."it's o.k...i lost 'them'...but still have 'them'...." so, aku harus appreciate dan harus jaga apa yg aku ada sekarang...i love them more than i love myself....

Zaman sekolah rendah saya....ce cari dimanakah saya ketika ini? (klu: pose disebelah ex-bf)hehehe... zaman ni la yg paling aku suka. Kalo bleh back to the future, nak je aku kembali ke zaman ni..."alangkah indahnya dunia, bila kita semua x akan membesar.." <- lirik lagu Muda by Ujan... :)

Zaman sekolah saya...ahaks!! time ni form 3 kalo x silap aku....semua muka skema...kehkehkeh!!batch Malay student yg terbaik di sekolah tu pada waktu itu...:D

Ni raya thn bila pun aku da x brapa nak ingat...yg pasti, masa nih memasing ngah study lagi. Cuti-cuti raya atau cuti sem baru lah bleh berkumpul ramai-ramai camgini...

Ahaaaa!!! ni plak zaman dimana kitorang baru masuk ke alam pekerjaan....muka fresh graduate lagi nih....hehe!!! Ni pun time cuti raya gak...x silap aku masa ni, kitorang kuar dinner sempena si Riduan (yg muka cam Ferhad tu...:p) balik beraya di M'sia sebab dia bekerja di Dubai.

Ya...chapter seterusnya, bila memasing da ade family kecuali aku dan kwn aku yg sorang tu....huhu!! Harap...persahabatan kami akan terus begini sampai ke anak cucu....Aminnnnnnnn
"Alangkah indahnya dunia...bila kita semua akan bersama selamanya..."

No comments:

Post a Comment